I Askeryd vilar historiska hemligheter, som legat orörda i 1000 år som ibland avslöjar sig på våren
innan grönskan tar över. En bygd som idag är lika stor som den var på medeltiden.
Att det handlar om en livskraftig bygd visar sig i kulturhistoriska monument, som exempelvis kyrkan med
sin järnsmidda trädörr. Konsten att få fram träkol ur kolmilor, hantera myrmalm i små blästerugnar,
att smida in tidens anda i trädörren. Kvalificerade verksamheter som utvecklats med tiden och
som pågått i 1000 år.
Själva namnet Askeryd berättar om en omvälvande historia som leder till att en socken bildas.
Kristendomen hade gjort sitt intåg och Askeryd fick sitt namn under en tid när ett etablerat
skriftspråk saknades.
Latinet spreds av präster munkar och nunnor och så på 1200-talet finns den första prästen i Askeryd
dokumenterad.
Vi befinner oss i ett av de tretton småländerna Skogsboernas land - Vedbo,
på medeltidssvenska Withbo. Det skulle dröja ännu 200 år innan småländerna blev härader i takt med att
en gemensam framväxande riksledning under kung Magnus Erikssons landslag växer fram.
En majestätisk svart kyrkdörr påkallar uppmärksamhet i Askeryds kyrka. En dörr som i sin mäktighet
manar till respekt och väcker förundran. Den är i sin lågmälda kaxighet utmanande och provocerar
våra sinnen.
Vi är nu vid Lillahemmet på väg mot kyrkbacken och passerar ån på en ranglig bro, omtalad för
sin ranglighet i sockenstämmoprotokollen i slutet av 1600-talet. Precis som det var med
det omskrivna kyrktornets bräcklighet.
Första vårsolen värmer gott på kyrkbacken och stör vinterns järnhårda grepp om stackars husabybor.
I vissheten om varmare tider så råder här en uppsluppen stämning.
Förutom inspirationen till att smida en kyrkdörr krävs en rad praktiska färdigheter och
tillgångar på råvaror. Myrmalm och träkol.
Blästbruk är den äldsta formen av järnframställning som kräver en avancerad teknik och stor
hantverksskicklighet. En kultur som utvecklades från generation till generation under 1000 år,
från 600-talet till 1600-talet och i Askeryd utvanns järn från myrmalm, eventuellt sjömalm.
Kolningsgenombrottet i Sverige kom omkring år 1000, då en liten men succesivt växande järnindustri
startade. Efterfrågan på kol ökade efterhand som bergsbruket växte fram
Dörren står lutat mot kyrkväggen på den bleka grästorra kyrkbacken och nitarna på dörren gnistrar
i skenet.
En snickare och smed är djupt inbegripna med
ornamentens utformning på dörren.
Deras kroppsspråk avslöjar problem och det dröjer
inte länge
förrän hövdingen
dyker upp på kyrkbacken och arbetet stannar av.
Vad vi kan se är att absiden i norra ändan av kyrkan börjar ta form enligt konstens
alla regler efter noggranna instruktioner från arbetsledaren.
Absiden skulle vara välvd precis som det såg ut i Miklagård, Bysans. Det var ju någon i
bygglaget som var väl insatt i hur en absid ska se ut.
Tornet är ännu inte byggt. Med tiden byggdes ett, som inte nådde upp till dåvarande
godkända byggstandard, troligtvis ett medeltida byggfusk.
Tornets historia blev inte förevigad. Det fick tas bort på 1600-talet och ersättas med en klockstapel efter
befogad oro hos
kyrkobesökarna.
Sockenstämmoprotokoll d. 2:e december 1691 punkt 6:
Det är en av bondsönerna från Askeryd som utmärker sig. Det är den
skäggige Ask och troligen är det han som
låtit göra signaturen, självporträttet på kyrkdörren. Draken med krona på huvudet
och pipskägget ? Skojar han med oss ?
Är han en excentrisk väring som gör sig odödlig ?
Han har placerat sitt huvud på en drake ?
Hur det är med den saken berättar dess värre inte kyrkdörren och inga andra källor heller.
Han kanske ville synas för all framtid
Tongivande by i socknens historia är Redeby, beläget vid Husabysjöns sydvästra vik. Närheten till
Husabyn och offerplatsen på andra sidan sjön tog sig till den heliga
offerplatsen vid andra ändan av sjön, en noga utvald plats, där mötet med gudarna gav tröst och fullbordade
livets längtan efter mening om man bara fick ihop tillräckligt med offergåvor.
Vid Bredestads gästgiveri
hittades en runsten i mitten på 1900-talet som stått gömd och glömd i sekler.
En runsten som berättar vem mästaren var. Han hette Hakon.
Före Ask - på Harald Hårdrådes tid - begav sig Hakon i Bredestad iväg i österled till Miklagård,
Bysans.
Hans historier blev berättelser, för samtiden hjältedåd, med tiden
sagor. Han gjorde ett stort avtryck i historien, sådde frön för kommande släkten och ryktet gick
uppför backarna
mot Askeryd.
Vem bondsonen väringen Hakon var avslöjades
1952 vid Bona gamla gästgiveri i källaren. Delar av en runsten hittades och sattes samman.
Namnet Hakon visar sig.
Hans namn Hakon förknippas under vikingatiden till
samhällets högsta skikt. Här har vi Bonas hövding.
Den ihoplappade runstenen är nu rest och Hakons heder är slutligen återupprättat.
Mycket förvånande, att den mörka medeltiden visar sig vara så ljus och varm. Husabysjön
blomstrar och det är nu som
gårdar med ändelsen -torp och -ryd växer upp som svampar ur jorden. Naturligtvis är det gudarna
som generöst erbjuder sina
undersåtar en klimatmässig fest.
En värmeperiod som varar i tre hundra år 950 - 1250.
Medeltemperaturen var högre än nuvarande medeltemperatur och på somrarna kunde man ta sig ett
välbehövligt
dopp i Husabysjön.
Beviset för Husabysjöns påtagliga närvaro i socknen är det faktum att bastun lever kvar på platsen för
den medeltida tvagningskulturen. I raden bland medeltida artefakter har vi så bastun och kyrkan,
strategiskt belägna mitt i byn. Både kroppslig och andlig renhet frodas här.
Den här tiden berättar om hur Husabyn blir en socken, om gårdar som växer till och deras historia som
lämnar synliga spår efter sig än idag. För den som ser och har en historiekod inprogramerad visar sig en
bygd i förvandling och en förundran över hur allting gick till?
"Lilla Istiden" inleddes i början på 1300-talet, en klimatförsämring med kallare klimat särskilt på Höglandet
som innebar missväxt och ödeläggelse av gårdar.
Hela södra Askeryd ödeläggs av klimatförsämring och pestepidemierna 1350 - 1420 -1480. Här finns gårdsnamn
omskrivna före pesten som försvann för alltid: Eliakulla (Älghiakulla), Ryd, Öjersmålen (Öjarsmale).
Så kom det att bli i tre sekler fram till 1500-talet - den mörka medeltiden - när klimatförsämringen och
digerdöden ödelägger stora delar av socknen.
För att närma sig historien beger vi oss till Korskullen, platsen för kontemplation. och nyorientering
Besjälad av tidens anda tog Ask värvning och for i österled ner till jordens
mittpunkt, som på den tiden var Konstantinopel Miklagård i Turkiet - Bysans - kristendomens centrum.
Den nya tidens anda fångade unga sökande som kom att forma framtida generationer.
Framgångssagan lagstadgades år 907 när kristnade
varjager - väringar - var fria att ta tjänst hos Kejsaren i Konstantinopel.
Här kom de att utgöra ett så framgångsrikt och värdefullt inslag i den bysantinska
hären att de år 988 permanentades med en egen arméenhet, det s.k. väringagardet.
Ett elitgarde med uppgift att skydda och vakta kejsarens egen högvördiga person.
Väl på plats i Miklagård - Bysans - följde Ask sitt hjärtas mening och gjorde snart slag i saken och
svor trohetseden för kejsaren
och blev därmed en Varjager-Väring. Lojaliteten mot kejsaren visade sig ge personliga framgångar
och segrar. Han ingick snart i kejsarens väringagarde.
Han hade fått det största förtroendet som någon kunde få i det bysantinska riket.
En anmärkningsvärd prestation som fler skandinaver än han förtjänade.
En central punkt i socknens historia är Korskullen. Här fanns på den katolska tiden vid infarten
till kyrkbyn vid Korskullen ett stort träkors.
Här samlades man som brukligt vid begravningar i katolska länder för att hedra den döde som
bars på bår i procession ner till kyrkan anförd med bärare av ett begravningsbanér. I
kyrkan finns flera kända familjers begravningsbanér
Här firas valborg sedan 1400-talet och
här har funnits gästgiveri med tvivelaktiga utskänkningstillstånd enligt sockenstämman i början
på 1700-talet. För att få reda på vad som hände så får vi gå till Korskullen, som generationer
före oss har gjort, och ställa frågorna och andäktigt invänta eventuella svar. Så är det med
historia. Det gäller att känna till vart man ska ta vägen för att få veta. På Korskullen har Kirstin
och Ragnar bott.
På medeltiden var Danmark stormakten och därifrån kommer lockande influenser still Småland
I tonåren bar det av, i ren nyfikenhet,
till Njudung för att där se den omtalade nya tidens moderna kulturmiljö. Här pågick bygget av ett stort antal
kyrkor och detta häpnadsväckande nog med hjälp av byggnadsskulptörer från Danmark,
som byggt domkyrkan i Lund.
Med deras yrkesskicklighet förskönades kyrkorna i Njudung med
vackra portaler. Kyrkorna kallas "barfotakyrkorna" eftersom de saknar sockel.
Närheten till Danmark visar sig när Växjö stift bildas 1169 för hela Småland, efter initiativ från
det ända dåvarande nordiska ärkestiftet i Lund - Danmark. Växjö stift bildades efter eget initiativ och
efter godkännande av påven själv. Stiftet kom inte att ingå i det för Sverige tidigare bildade ärkestiftet
i Uppsala.
I tidens anda sker en omvälvning som förändrar samhället i grunden när
församlingar och geografiskt
socknar bildas. En struktur i bygden med en beslutande sockenstämma som hanterade aktuella
frågor.
Ett medeltida kontinentalt projekt
förde inte bara med sig religion utan också kultur från kontinenten.
Här lämnas dörren öppen för tolkningar
och spekulationer om vad som egentligen hände. I kölvattnet efter vikingarnas kolonisationer i väster
och öster, följer kristendomen i bakhaserna.
Urkraften i genomförandet av en ny religion avslöjas i de spår som finns kvar idag - kyrkorna.
Världsliga profana byggnader finns inte kvar mer än stengrunder, men kyrkor i tusental.
Typiskt för Askeryd så finns kyrkan kvar
men efter kyrkbyggaren mästaren Asks verk finns bara en borgruin.
Med tiden restes krav på skärpt tillsyn över ordningen i socknen.
Detta blev startpunkten för sockenrättsskipningen, som kan läsas i Askeryds sockenstämmoprotokoll
i från slutet på 1600-talet, bland annat genom införandet av sexmän.
En sexman var en av sex valda förtroendemän i socknen som hade att se till att fattade beslut på
sockenstämman verkställdes, att ansvara för underhåll av kyrkobyggnader och prästgård, samt att
hjälpa kyrkoherden att övervaka kyrkotukten i socknen.
För tidens omoraliska beteenden infördes stupstocken, där främst unga män hamnade på helgerna
bland annat i
samband med frekventa besök på gästgiverierna i kyrkbyn - Lillahemmet och Korskullen och bus vid
högmässan.
Vuxna män hamnade sällan i stupstocken.
Det räckte med avbön inför prästen och en medhavd kanna vin. Konsekvenserna för
omoraliskt beteende var alltså förhandlingbart.
Importörerna av den "nya" tidens värderingar var vikingar
som for i österled eller
västerled och som lät sig kristnas i fjärran land och som förde med sig hem kristna tankar och
moderna kulturella influenser.
En epok som för alltid
förändrade våra livsvillkor, livsvanor. Förändringarnas tid - en levande tid -
uppsvinget för den nybildade socknen
under klimatmässigt goda omständigheter ses ännu idag som minnesmärken i Askeryd.
En socken som seklerna igenom med hög och lågkonjunkturer levt kvar i sin ursprungliga storlek
och som dessutom är
kulturhistoriskt välbevarad.
Frågan är idag hur vi hanterar arvet, våra budbärare av religion och kultur.
Kanske är det viktiga att belysa den tidens händelser och visa vederbörlig respekt för en
1000-årig historia som berör oss. Betydelsen av kunskapen om varifrån vi härstammar
Här befinner vi oss i Skogsboernas land - Vedbo - Withbo på Höglandet - ett av de tretton
småländerna - med en sällan skådad
otillgänglig storskog.
With betyder på fornsmåländska skog. En vedbo är alltså en skogsboer. En skog
till nytta för den som
vet hur man ska tämja den, där skogen har tyglats till bondens
fördel. Den konsten har hög status. Ett hantverk som har utvecklats i århundraden och gjort
Småland rikt.
Vi är här på plats en bit från Askeryds Norrgård. En av de ursprungliga gårdarna i Askeryd. Sedan
länge öde och utforskad av Riksantikvarieämbetet inför anläggningen av en ny gödselstack.
Ja här är vi nu - vindstilla - får nypa mig i benet för att känna att det är sant och vi ser och
känner nu doften av rök från elden borta vid Husabyn.
Finns några samlade tätt runt elden i kylan.
En förtätad stämning och det tisslas och tasslas.
Hade varit spännande att få höra dialekten.
En kvinna vid elden viftar med handen och ut ur farstun kommer en välväxt man,
som makar plats åt sig vid elden,
och se här:
- Det är ju Ask som lägger armen om sin Embla.
Utan tvivel ser vi Ask. Han kom hem från - hör och häpna - Bysans - nuvarande
Istanbul eller som väringarna kallade staden Miklagård. Han svor trohetseden inför kejsaren
ovh blev därför väring. Han har gjort sig
riktigt märkvärdig, en man med patos som nu lägger sig i den blivande
socknens historia visar det sig. Vad han har varit med om är det ingen som riktigt vet att
ens att fråga om.
Genom sin auktoritet drar han till sig uppmärksamheten. Det är ju Ask som sitter på Husabyn.
Hans historier gick från mun till mun och blev allt vidlyftigare efter hand. Historier som ändrar karaktär
beroende på vem som berättar och vem som lyssnar.
Ask blir snarast en mytisk figur redan under sin egen livstid, ensam om sina upplevelser,
men som den husabybo han nu är i själ och hjärta så vinner han folkets förtroende
och blir hela Husabyns hövding och man antar hans namn när socknen bildas.
Husabyn - Asks rödja - blir Askeryd.
Ingen ifrågasatte sakligheten i hans berättelser, men för Ask att sätta sina egna upplevelser i relation
till livet i Husabyn låter sig inte göras i en
handvändning. Med tiden inser han att det är hans egen föreställningsvärld - hans eget liv - som har
tillförts nya dimensioner. Personliga upplevelser som han för sin egen frid behåller som
en skatt i sin själ. Ovärderliga erfarenheter
som han har med sig för framtiden.
Så kan det bli när vi människor berättar historier, när själva historien övergår till ett spektakel
beroende på berättarens fantasi.
För det var så det var när skomakaren i Öjarsmålen lyssnade
på Asks berättelser. Med synbar skräckblandad förtjusning bar det av i skomakarns sinnevärld och när han
kom hem till de sina nära och kära
och berättade, så satte han skräck i hela huset. Ett tjut som hördes ute över hela Askeryd.
Lutatorpsborna som bodde närmast förskräcktes och undrade om fara å färde var för handen och
så kom ytterligare en historia att berättas.
I bygden kände alla till varandras egenheter och de kloka och förståndiga förstod att det var
Asks historia som berättats i Lutatorp
Uppgörelsen om plats för kyrkbygget föll
på Husabyn till stor förtret för greven
på Bordsjö. Men skam den som ger tappt tänkte Greve Bonde som med enrakhet, ett klokt och framgångsrikt
förvaltarskap förändrar historien när Husabyn med både
Norrgården och Asks klostergård långt efter Asks död hamnar just i Bordsjös ägo.
Att en runsten försvinner kan härledas till ett historiskt sammanhang på 1600-talet. För det gjorde dom.
Ytterligare två runstenar
försvann vid samma tid. Kyrkoherden i Askeryd uppger 1690 i sin berättelse "Antiquiteter och Monumenter:"
På 1600-talet fick
sagoberättandet ett abrupt snöpligt slut. Sagoberättare och sierskor med kända magiska krafter fick se upp,
snarare vakta sina tungor och bäst att hålla tyst om tider som varit. Sagornas och historiens tid var förbi.
Sierskors försyn och magi kunde tolkas som kontakt med djävulen. Mest kvinnor anklagades för häxeri, och
särskilt de som hade
setts åka på en kvast till Blåkulla. Straffet var skoningslöst. De brändes på bål.
Vem vågade längre tänka sig in i förfädernas liv och berätta en historia och vem vågade berätta
om Hakons och Asks fantasieggande och revolutionerande resor
om Bysanstrafiken på 1000-1100-talen ?
Bilden visar den gapande röda askerydsgraniten vid Gölaberget, där ett bröllopspar från Tunarp
i Lägerbobygden på väg till kyrkan blev bergtagna av trollen.
Detta hände för så länge sedan, att ingen egentligen minns exakt hur detta gick till.
Än idag visar en ödeväg förbi Gölaberget hjulspåren där de försvann. Den som tvivlar på historien måste
helt enkelt gå dit och leta efter hjulspåren.
Det som hände var följande:
Husaby var namnet på Asks säte i den blivande socknen Asks ryd. En mäktig borgruin vid säteriet
visar än i dag omfattningen av försvarsborgen med rester av en vallgrav. För så var det när hövdingen
med sina nybyggare
koloniserade Askeryd. Aktiviteter av mänsklig hand ses idag - 1000 år senare - i ett
otal stengrunder stenrösen och stengärdsgårdar i skogen med varierande färdighet och ålder,
beroende på när de anlades. Rötterna finns i tidig medeltid.
Samma namn nu som då berättar en historia om ett skiftande liv med uppgångar och fall under
seklernas gång. Nyetableringar - ödeläggelser.
Gårdarnas namn bekräftar att just tidig medeltid 1100-1300-talen är Askeryds gyllene ålder.
Äldsta bevarade register från 1300-talet berättar om gårdarnas öden.
Här finns orörda ödegårdar kvar med sina husgrunder, vinbärsbuskarna ,torparliljorna, krolliljorna
avslöjar att man hade estetiska värderingar på boendet.
Här har en gång lika många människor bott som i hela Eksjö stad.
Ett hövdingenäste, självaste Husabyn såg dagens ljus och
därmed var fröet satt till en hövdingens Husaby.
Här fanns en gång en särdeles märkvärdig sjö som hette Husasjön.
Märkvärdig för sin skönhet och goda utkomst. Och det var här - runt sjön - som nybyggare på tidig
medeltid valde att röja - sin rödja - sitt ryd - i Asks ryd för det var så socknen
kom att kallas. Själva Husabyn var Asks gård.
Goda tider förgyllde böndernas liv med varmt klimat som bjöd sina
nybyggare möjligheter för framtiden och så växte en socken fram efter kristendomens intåg
Säg den storhet och märkvärdighet som varar för evigt. Hövdingens gård gav namn åt den
intilliggande. Av Husasjöns storhet finns numera endast ett litet
minne kvar från fornstora
dagar, nämligen en liten göl vid Nystorp. För så kan det gå med märkvärdigheter.
Som sant och säkert det är - så finns Askeryd kvar som det alltid har gjort, med eller utan
märkvärdigheter, men kvar i sin fulla prakt finns kyrkan, från en omvälvande tid när väringar
från Småländerna for i österled och lät sig kristnas.
Framför allt på 1800-talet sänktes vattennivån med anmärkningsvärda 6-7 meter genom olika sjösänkningsföretag och sjön minimerades avsevärt.
Senast sjösänkningen genomfördes 1942, då sjön blev ytterligare 80 cm lägre. Anledningen var att den ansågs vara vattensjuk och skapade problem för bland annat
jordbruket.
Den första kända prästen i Askeryd är omnämd d. 15:e september 1282. Ingeborg i
Glänås (Svanshals socken) har avlidit och testamenterar till prästen i Askeryd en ko, på villkor
att han varje månad under ett helt år förrättar en mässa för de avlidna.
Vid tidigare inventering har man bedömt fornlämningen som hög - gravfält. Kullarnas oregelbundna form och
toppiga tvärsnitt samt en säkert belagd
tradition om att en borgruin ska finnas i området motiverar ombedömning.
Ruinkulle, 32x30 m (N-S) bestående av ca 5-6 högliknande oregelbundna kullar, 3 - 11 m diameter och 0.3 - 1.5 m höga. Kraftigt övermossade med stora stenar synliga i ytan, mestadels 0.2 - 0.5 m stora
Att i frihet rå sig själv sitter lika orubbligt ingjutet i var smålännings själ som stenarna i en
1000-årig stengärdgård. Naturens betingelser formar människan och förtrogenheten med villkoren gav
förutsättningar att utveckla goda livsbetingelser som skapar en egen identitet. En insikt
som kom att stå smålänningar dyrt när sent omsider
nationalstaten - konungariket - Sverige bildas i Stockholm.
Selma Lagerlöv berättar i "Sagan om Småland".
”Är du redan färdig?”
”Ja, för länge se’n”, svarade Sankte Per.
Sankte Per såg ut över de jämna åkrarna och ängarna, som lyste i solskenet, men han såg också sjöar, åar, åsar
och skogar på sina håll. ”Åjo”, sade han, ”det här är nog ett gott land, men jag tror ändå, att mitt är
lika bra.”
Och så gingo de tillsammans åstad för att titta på Sankte Pers skapelse. Men medan Sankte Per var nere i Skåne,
hade det kommit ett par strida slagregn och sköljt bort nästan all jorden från bergen och ner i skrevorna, och
vattnet hade fyllt dessa och bildat sjöar och stora kärr; men på några jämna ställen låg sanden torr och törstade
i solen.
”Ja, det här landet kommer att bli magert och torftigt i alla tider, det kan inte hjälpas”,sade vår herre.
”Å, så farligt är det väl inte”, sade Sankte Per.
”Vänta bara, tills jag hinner skapa folk, som kan odla upp mossarna och röja upp åkrar ur stenbackarna!”
”Nej”, sade Vår Herre, ”Det ombetror jag dig visst inte. Men du kan få gå ner till Skåne, som jag har gjort
till ett gott och lättskött land, och skapa folk till det landet. Smålänningen vill jag skapa själv.”
Och så skapade Vår Herre smålänningen och gjorde honom kvick och förnöjsam och glad, flitig, tilltagsen och
duktig, för att han skulle kunna skaffa sig bärgning i sitt fattiga land.
Vi befinner oss i odlingslotternas tidevarv och här ska röjas. Lotter befrias från sten och blir
snart bondens näring.
Här spettas och bärs stenar än hit än dit och uppsamlingsplatserna - rösena - växer i både omfång och
höjd,
och fyller snart landskapet och som det nu är i världen med oss och våra eventuella estetiska sinnelag,
så ställer det till med förtret för somliga, särskilt för vän av ordning.
En gemensam lösning syns avlägsen, sedan en bonde lagt sina
stenar på grannens stenröse utan att be om lov.
Frågan om stenrösenas placering, eller vara eller icke vara leder slutligen till missämja,
som det kan bli med frågor som dras i långbänk, när taktiken att tiga ihjäl
och knyta handen i byxfickan inte räcker till.
Här faller det sig så att den hemkomne väringen nu får visa prov på sitt ledarskap.
Ask hade ju som väring
i Bysans tjänat som befäl i kejsarens livgarde. En i övrigt beundransvärd bedrift.
Uppgiften blir nu att medla och tänka sig att frågan löstes på ett alldeles utomordentligt sätt.
Var och en blir utsedd att finna sina egna lösningar
för att det ska bli ordning och reda i Askeryd - menar Ask - ordna till stenarna på ett vackert och trivsamt
sätt. Alla tycker att det är en lysande idé - och så blir det så - och i eftertankens
kranka blekhet blir det lite pinsant, att det var så enkelt att finna en lösning. Och så hade Ask visat prov
på handlingskraft och därmed var han den självklare kandidaten att axla hövdingeskapet i Husaby.
I sann småländsk gnosjöanda låter han också belöna den som
byggde den vackraste stengärdsgården, att beskåda än idag. Denna händelse gav anledning till fest - försoningsfest - och så blev det
minsann. En fest som det pratades om mycket länge
Vilka är de som ger sig tid att fundera ut
hur en stengärdsgård ska se ut, ge plats för sitt estetiska sinnelag. En och annan bonde
har gjort sig odödlig. Någon har legat sömnlös under långa vinternätter och funderat ut miraklet att
tekniskt få till
en stabil och hög stengärdsgård. Denna grundläggande ihärdighet att dessutom göra lite mer än nödvändigt,
med gott sinne belönades.
Här har vi förebilderna
för kommande generationer, som har skänkt det här landet välstånd och rikedom. I andra ändan
av historien står dessa stengärdsgårdar kvar på 2000-talet, som om de var lagda i går och påminner
oss vårt
rika arv.
Hur förvaltar vi vårt arv och vart tog tiden vägen ?
Hur bygger vi stengärdsgårdar idag?
Kyrkdörren i Askeryd har i sin ornamentik mycket gemensamt med liljestenarna i Skaraborg. Endast i Skaraborg finns en samling på 338 Liljestenar.
Uthuggna stenar i snirklande växtmönster gjorda av inspirerade bildhuggare som sporrats av främmande
kulturer? En historia som ännu inte
är bekräftad. Mönster av växtlivet - livet - med kristna växtmönster från Bysans och Armenien,
från det keltiska
riket, från länder riken med ett gemensamt ursprung med Bysans ?
Liljesstenarna avslöjar en påverkan av kristen kultur långt innan
Ansgarsmissionen tog sin början.
Kristna missionärer som kom till Västergötland på 600-700 talen har
lämnat spår efter sig i form av bruks och prydnasföremål med kristna motiv, som är påfallande lika med
fynd som gjorts i Holland, Tyskland, England och Irland. Liljestenarna
vittnar om inflytande från den grekisk ortodoxa kyrkan i Bysans.
När och var de tillverkades känner vi inte till. Liknande stenar finns i Armenien. Möjligen symboliserar
motiven på liljestenarna kvinnans sköte med livmoder, äggledare och äggstockar, med andra ord livets träd
.
Kanhända innebär symboliken att "skötet" och "livsträdet" är samma sak, nämligen uppståndelse och evigt liv,
som är kristendomens grund. Trädsymboler och blommande kors är vanligt förekommande i Bysans och Armenien.
Ornamenten på Askeryds kyrkdörr visar liknande symboler
Det vi bevittnar är en borttappad historia som inte ens sagorna berättar om, trots att otaliga stenrösen och
stengärdsgårdar just skvallrar om närvaro av
hårt arbete och beslutsamhet.
Här finns en mångfald ledtrådar som sammanförda utgör Askeryds inventariumkatalog för 1100-talet,
för hur socknen såg ut för 900 år sedan. På våren öppnar sig 1100-talet innan grönskan tar över.
Här avslöjas gammal kultivering av mark, askerydsbors idoga arbete.
Asks gård - Husabyn - blev efter hans död ett katolskt klosterhemman. Ask testamenterade sin
gård till Alvastra kloster. Han gav sin gård till gud
att förvaltas av klostrets munkar. För det var så man gjorde. En självklarhet för Ask som döptes
i den kristna tron i Bysans.
För att få en inblick i händelseförloppet av den andliga revoultionen på medeltiden kan man
vända sig till
SDHK-arkivet och läsa skrifter på latin översatta till svenska.
Klosterhemmanen tillkom när den döde vid arvsskifte hade testamenterat sin gård till ett kloster.
Klosterhemmanen i Askeryd var Husabyn, Eldstorp, Lutarp och en klosterutjord i Bordsjö. En
utjord som ödelades på 1600-talet och som dess är en betesjord. Se på en karta från 1683 som
Afhyst, öde.
På 1100-1200-talen testamenterades
gårdar till Alvastra - Vreta - Vadstena kloster.
De tidigaste dokumenterade breven - pergamentsbreven - finns bevarade på Riksarkivets SDHK-medeltidsbrev.
Som exempel på dåtidens anda följer dokumentet nedan:
År 1408 står Husabygården - askerydsgården som huvudgård för släkten Lämas ägor.
När släkten Läma etablerar sig i Husabyn är däremot inte
skriftligt belagt. Namnet Husaby finns inte heller belagt i register annat än i senare
register och kartor,
där Husabyns sjö finns omnämnt som Husasjön.
På plats i Askeryd 1408 fanns änkan Helena Magnusdotter, gift med Lars Ulfsson och frågan är om Asks
Husaby fanns kvar - försvarsanläggningen - stormannaborgen eller om man flyttat till nuvarande säteriets
område strax norr om Husabyn. Hur länge gården varit i släkten Lämas ägo finns inte dokumenterad.
Vi har bara att följa släktleden bakåt.
Lars Ulfsson hade Askeryd som sin huvudgård. Död 1408. Hans släkttavla bakåt är följande:
Håkan Ingeborgasson var en svensk riddare, tidigast belagd 1297 i Småland
och Södermanland som Håkan Läma, och som senare kallas Håkan Ingeborgason.
Han har tidigare felaktigt blandats ihop med Håkan Jonsson Läma och andra personer ur ätten Läma,
men anses inte ha något släktskap med denna ätt. Hans far är okänd, och hans mors make,
riddaren Bengt Petersson (3 framvända vingar), som enligt Erikskrönikan omkom under sitt deltagande
i konung Birgers krigståg till Gotland 1313, uppger honom dock i brev 1297 och 1299 uttryckligen
som hustruns, och ej sin egen son.
Modern Ingeborg Gustafsdotter, som var syster till riksrådet Karl Gustafsson
– sannolikt identisk med Magnus Ladulås marsk med samma förnamn på
1270-talet – hade tidigare varit gift med Nils Mikaelsson, som synes ha fått sina gods
konfiskerade av konung Magnus. Denne har ansetts vara Håkan Lämas far trots Lämas fadersnamn.
Håkan Läma upptog sin svärfars fars, riddaren Birger Håkansson (Hjorthorn)s, vapen, en schackrutad balk,
överlagd med ett hjorthorn. Han var en av hertig Eriks anhängare och blev riddare mellan 1307 och 1315. |